Svart-hvitt?
"Vi ser da lett at bla bla bla..."
Faget var elektronikk, og jeg så slett ikke lett at.
Dette var en militær skole, en befalsskole endog, og
jeg var meget yngre enn i dag. Elektronikkundervisningen var
lagt opp med militær presisjon. Hvis læreboken
sa: "Vi ser da lett at", så sa læreren: "Vi ser
da lett at". Når læreboken sa: "Dette kan også
skrives som" hver gang noe forutsatte mer avansert matematikk
enn våre skarve teknikerhjerner kunne fatte, så
fulgte læreren trofast liturgien og messet: "Dette kan
også skrives som". Og jeg mistet troen, hver eneste
gang.
I denne læreren hadde
både etterretningstjenesten og forbryterverdenen gått
glipp av et naturtalent. Mannen var så anonym og blottet
for utstråling at han ville forsvunnet i mengden selv
mutters alene. Til tross for alle de timene jeg har glodd
på ham, kan jeg ikke huske om han var høy eller
kort, lys eller mørk, om han brukte briller eller ikke.
Det eneste jeg husker er at han var ganske slank og hadde
en forkjærlighet for blå blazere og grå
bukser med knivskarp press. Og at han betraktet læreboka
som en hellig tekst.
Året etter kom digitalteknikk
inn ved siden av elektronikken. Etter å ha fått
elektroniske trosbekjennelser i vrangen i et helt år
gledet jeg meg heller lite.
Første time i digitalteknikk.
Grundig forsinket kommer et lass av en mann inn døra.
Ikke noe "Reis opp! Rett!" osv. Bukser som neppe hadde sett
et strykejern siden de forlot fabrikken i en fjern fortid.
Loslitt golfjakke. Kraftig bygget, bustete hår og skjegg.
"Beklager at jeg er sein, men..." Det kom en lang, innviklet
og i mine ører veldreiet historie om hvordan og hvorfor
ting gjerne tar lenger tid enn man tror. Han viftet med armene
og smilte støtt, øyne og briller glimtet om
kapp.
Denne læreren kom ofte
seint. Det var kanskje ikke så rart, for han bodde i
en annen by og var egentlig taxisjåfør, eller
noen ganger bussjåfør. Jeg lurte ofte på
hvordan en så lite militær person hadde fått
seg jobb på en befalsskole. Mine tanker gikk oftest
i retning av at han måtte ha fått jobben som driks
for å ha kjørt en av sjefene hjem etter en real
rotbløyte.
Han hadde lite greie på
faget og var aldri forberedt til timene, og godt var det!
Forsvaret hadde nemlig falt for fristelsen til å lage
sine egne lærebøker i digitalteknikk. Dessverre
må begrepene redigering og korrektur ha vært fullstendig
ukjente for utgiverne. Det fantes vel knapt nok den logiske
eller elektriske kortslutning som ikke var representert mellom
disse pedagogiske katastrofenes grå pappomslag.
Fra spøk til revolver,
som han pleide å si: Siden han ikke kjente stoffet fra
før, og siden lærebøkene var på
bærtur, var vi nødt til å kople opp alle
kretsene i laboratoriet. Når vi deretter hadde skiftet
sikringene og luftet ut den verste røyken, kom den
egentlige jobben: Lærer og elever måtte i fellesskap
finne feilen i skjemaet, rette den, og så finne ut hva
kretsen faktisk gjorde; oftest noe helt annet enn hva læreboka
hevdet.
O himmelske fryd! Fra å
være passive lyttere var vi blitt forskere! I stedet
for å bli fôret med lærdommens frukter,
fikk vi frø og spirer og erfaring i selv å dyrke
fram kunnskap og forståelse!
Men i løpet av det året
gikk smått om senn et forunderlig faktum opp for meg:
Av firogtyve elever i klassen var jeg den eneste som satte
pris på at denne læreren satte forståelse
framfor pugg. De treogtyve andre mente at han var blottet
for evne til å lære bort. Og de var skjønt
enige om at skolens beste lærer var han som så
lett at.
Dette lærerportrettet
er skrevet som et ledd i opplæringen i prosessorientert
skriving ved HVE høsten -96. Som vanlig tok dette lenger
tid å skrive enn beregnet. Jeg visste fra det øyeblikk
vi fikk oppgaven, at jeg måtte skrive om kontrasten
mellom disse to lærerne og om klassens reaksjon. Responsgruppe
var særlig nyttig i og med at jeg hadde hele klassen.
|