Gudsbegrepet
og
forholdet mellom menneske og Gud
hos
Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige
Denne teksten var opprinnelig
en hjemmeeksamen i 5 vt KRL ved Høgskolen i Vestfold
våren 1998.
Jeg valgte å ta for meg Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers
Hellige, på folkemunne ofte kalt Mormonerne, ettersom
jeg betrakter denne kirken som den kanskje mest interessante
kristne retningen: Troen preges av et positivistisk menneskesyn
som bærer håp om et helt annet utviklingspotensial
enn de katolske og protestantiske retningene.
Innhold:
Forord
1 Innledning og oversikt
1.1 Innledning
1.2 Bakgrunnsfakta
1.3 Gjenopprettelse
1.4 Kanon
1.5 Dogmatiske særtrekk
2 Gudsbegrep
2.1 Treenigheten
2.2 Faderen
2.3 Sønnen
2.4 Den hellige ånd
3 Menneskets rolle
3.1 Pre-eksistens
3.2 Frelsesplan og jordeliv
3.2.1 Skapelsen
3.2.2 Syndefallet
3.2.3 Forsoningen
3.2.4 Jordelivets mål
3.3 Utvikling og det hinsidige
3.3.1 Paradis og oppbevaring
3.3.2 Dommens dag
3.3.3 Fortapelse
3.3.4 Telestial herlighet
3.3.5 Terrestrial herlighet
3.3.6 Celestial herlighet
4 Oppsummering og drøftinger
4.1 Sammendrag
4.2 Didaktiske drøftinger og kommentarer
5 Litteratur
Trosartiklene
Fotnoter
Forord
Jeg vil rette en spesiell takk til Eldste Johansen, Eldste
Wersland, Eldste Cheatham og Eldste Beckstrand for tålmodige
og kloke svar på sære spørsmål gjennom
lang tid.
1 Innledning og oversikt
1.1 Innledning
Denne oppgaven presenterer i hovedsak min oppfatning av enkelte
sider av trosgrunnlaget i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers
Hellige. På grunn av plassbegrensninger har jeg valgt
ikke spesifikt å presentere kontrasterende trosoppfatninger,
eller gjøre rede for Den norske kirkes syn på
disse spørsmålene. Jeg tar med andre ord for
gitt at leseren kan identifisere seg med mitt eget ståsted
som søkende, men grunnleggende agnostisk og i alle
år passivt medlem av Den norske kirke. Jeg forutsetter
en grunnleggende bakgrunnskunnskap om evangelisk-luthersk
tro, og skriver derfor ut fra det som, i alle fall hittil,
har vært et slags kulturelt minste felles multiplum
her i landet.
Jeg har valgt å fokusere på to innbyrdes sammenhengende
sider ved Kirkens lære: Gudsbegrepet og forholdet mellom
menneske og Gud. Dette siste skal forstås ikke som dagliglivets
gudsdyrkelse, men som de store linjene i hva det betyr å
være menneske. Drøftinger og kommentarer finnes
løpende i teksten, såvel som i et eget avsnitt
til sist. Jeg har lagt vekt på å gi en syntetisk
samlende oversikt, ut fra et mangfoldig og til dels tungt
tilgjengelig materiale, fremfor å foreta en analytisk
kritikk eller disseksjon.
Om det ikke er noen krig i himmelen lenger, så kommer
det i alle fall til blodige trefninger på internettet
for tiden. Det foreligger adskillige tusen sider om Kirken
og dens tro, alt fra lærde avhandlinger til reinspikka
propaganda, mens Gud og hvermann, fra de mest fanatiske tilhengere
til de mest hatske motstandere, har kastet seg inn i striden.
Denne helt usensurerte og lovløse bataljen (som godt
kunne ha vært tema for en egen oppgave), med utstrakt
bruk av sirkellogikk og villedende sitater, har gjort det
nødvendig med en nitid kildekritikk og kontroll av
de opplysninger som er hentet fra nettet.
Til toppen av dokumentet
1.2 Bakgrunnsfakta
Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, heretter kalt
Kirken eller Jesu Kristi Kirke aSDH, ble grunnlagt 1830 i
Palmyra, New York. Kirkens hovedsenter ligger i Salt Lake
City, Utah1. Kirken er i rask vekst, og har nå omlag 10 millioner
medlemmer. I 1996 passerte medlemstallet utenfor USA medlemstallet
innenfor2. Kirken driver utstrakt
misjonsvirksomhet, og har på verdensbasis mer enn 50
000 misjonærer på heltid. Disse finansierer selv
sin virksomhet3.
De første nordmenn som sluttet seg til Kirken, var
emigranter bosatt i Illinois. En norsk menighet ble dannet
der i 1842. Den første dåp i Norge fant sted
i 1851. I løpet av 1852 ble det organisert menigheter
flere steder i Norge. I 1853 ble Kirken erklært for
"ikke-kristen" av Høyesterett, i strid med Det teologiske
fakultets anbefaling. Mange norske medlemmer emigrerte til
USA helt frem til årene etter 2. verdenskrig. I 1996
hadde Kirken mer enn 4000 medlemmer i Norge, og medlemstallet
er voksende4.
Til toppen av dokumentet
1.3 Gjenopprettelse
Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er en åpenbaringsreligion.
Grunnleggeren Joseph Smith fikk i et syn i 1820 befaling fra
Faderen og Sønnen om ikke å bli med i noe eksisterende
trossamfunn, da de alle var på avveie. I 1823 fikk han
et nytt syn, der engelen Moroni fortalte ham om noen gullplater
han senere ville få befaling om å oversette ved
hjelp av seersteinene Urim og Tummim5.
Joseph Smith regnes av Kirken som den første profet
i nyere tid, og den som Gud har valgt til å gjenopprette
Kristi kirke og evangelium. I følge Kirken gikk den
sanne kirke og den sanne tro tapt tidlig i urkirkens historie,
som resultat av intern strid, hellenisering6,
omtolkning og redigering av evangeliet. Disse problemene startet
tidlig7. De fleste av brevene
i NT inneholder advarsler og formaninger mot vranglære,
falske profeter og frafall. Jesu Kristi Kirke aSDH mener at
de kristne kirker som har eksistert fra kort etter nytestamentlig
tid har manglet både apostolisk autoritet såvel
som det hele og fulle evangeliet om Jesus Kristus, og således
er frafalne. Dette kalles den store apostasien. Kirken ser
seg selv som en gjenopprettelse av den opprinnelige Kristi
kirke, og avviser mange av de doktriner som har blitt vedtatt
fra og med kirkemøtet i Nikea 325.
Til toppen av dokumentet
1.4 Kanon
Kirken ser på Bibelen slik den fremstår i dag
som Guds ord "så langt som den er riktig oversatt".
Kirken mener King James er den beste av de foreliggende versjoner.
Men siden Bibelen gjentatte ganger har blitt redigert, tolket
og oversatt av mennesker uten nødvendig åndelig
autoritet, er den ikke lenger komplett, eller på alle
punkter korrekt. Det må derfor utfyllende skrifter til.
Disse supplement bringer Gud til menneskene gjennom åpenbaringer;
nå, som i bibelsk tid8.
Dette skyldes altså ikke at det var noe mangelfullt
ved den nytestamentlige kristendommen, men har blitt nødvendig
fordi den nytestamentlige kristendommen bare delvis er bevart
i den moderne Bibel. Kanoniske skrifter, også kalt standardverkene,
er, i tillegg til Bibelen, Mormons bok, Lære og Pakter
og Den Kostelige Perle.
Mormons bok, med undertittelen "Et annet testamente om Jesus
Kristus", inneholder Joseph Smiths oversettelse av gullplatene
engelen Moroni lot ham finne. Dette er et profetisk verk,
innen en rammefortelling om et folk som delvis nedstammer
fra en israelittisk koloni på det amerikanske kontinent.
Kolonistene forlot Jerusalem rundt år 600 f.Kr., og
krysset havet med guddommelig hjelp. Etterkommerne deres ble
besøkt av den oppstandne Kristus i år 34 e.Kr.
Boken dekker perioden frem til ca. 400 e.Kr.
Lære og Pakter består i hovedsak av skriftlige
åpenbaringer mottatt av Joseph Smith, samt enkelte brev,
og noen tilføyelser av de som fulgte ham som President
for Kirken. Boken kan virke tunglest, da åpenbaringene
er stilt i kronologisk følge, og da de delvis består
av åpenbarte formaninger og irettesettelser av enkeltmedlemmer.
Den Kostelige Perle er en samling åpenbaringer, oversettelser
og beretninger frembrakt av Joseph Smith. Den inneholder bl.a.
Abrahams bok, som er en høyst kontroversiell9 oversettelse av noen egyptiske papyrusruller Joseph Smith
fikk i hende i 1835, og som forteller om en del sider av Abrahams
liv og åpenbaringer som ikke omtales i 1. Mosebok.
Til toppen av dokumentet
1.5 Dogmatiske særtrekk
De dogmatiske særtrekk som i størst grad skiller
Jesu Kristi Kirke aSDH fra andre kirkesamfunn som kaller seg
kristne, kan kort oppsummeres som følger:
- Treenighetslæren er hentet fra tiden før
kirkemøtene i Nikea og Kalchedon.
- Gud åpenbarer sin vilje til profeter også
i vår tid.
- Utvidet kanonisk litteratur.
- Kirken avviser arvesynd.
- Menneskene er Guds barn, og dermed potensielt guddommelige.
Kirken regner seg som kristen, men hverken katolsk eller
protestantisk10. Et interessant
tema, som raskt går ut over rammene for denne oppgaven,
er spørsmålet om hvem som er kompetent til å
vurdere om en kirke er kristen eller ikke. De fleste andre
kirkesamfunn som regner seg som kristne, aksepterer også
gjensidig hverandre som kristne, om enn ikke like gode kristne.
Dette fellesskapet omfatter ikke Jesu Kristi Kirke aSDH. Ankepunktene
ser ut til å være utenom-bibelske hellige skrifter,
og gudsbegrepet særlig synet på treenigheten.
Til toppen av dokumentet
2 Gudsbegrep
I Lære og Pakter 131:7-8 heter det at "Der finnes ikke
noget som er immaterielt stoff. All ånd er materie,
men er finere og renere, og kan bare sjelnes med renere øine;
vi kan ikke se det, men når våre legemer er renset,
skal vi se at alt er materie." Kirken ser altså ikke
noen vesensforskjell mellom ånd og materie, eller mellom
den åndelige og den fysiske verden. Ideen om at materien
skulle være forgjengelig, fordervet, eller uforenelig
med det åndelige eller med det evige, avvises. Tvert
imot ansees både ånd og materie som evige og uskapte.
En slik enhetlig oppfatning av ånd og materie må
sees i sammenheng med at Kirken mener at Bibelen presenterer
Faderen og Sønnen som fysiske antropomorfe vesener.
Kirken avviser derfor Gud som en platonisk kraft eller et
abstrakt prinsipp, hinsides tid og rom11.
Til toppen av dokumentet
2.1 Treenigheten
Kirken avviser den treenighetsoppfatning som bl.a. Den Norske
Kirke står for som et sekterisk syn12,
en filosofisk forvansking. Kirken forfekter det etter sin
oppfatning ur-kirkelige syn at Guddommen består av tre
personer13, som sammen utgjør
"the great presiding council of the universe"14: Gud, den Evige Fader; Hans Sønn, Jesus Kristus;
og Den Hellige Ånd. Dette er tre distinkte Personer,
og altså ikke tre aspekter av samme Person. Disse tre
adskilte Personene har bl.a. perfekt innsikt, og vil derfor,
sett fra menneskers begrensede perspektiv, alltid være
ett i hensikt, og opptre likt i tanke, ord og gjerning. Hvert
av medlemmene i treenigheten kalles Gud, de står i et
evig paktsforhold, og sammen utgjør de Guddommen.
Talmage peker i AoF på følgende eksempel som
dokumentasjon på at Faderen og Sønnen, som er
de to Personene i Guddommen som er vanskeligst å skjelne
mellom, umulig kan være en Person: Da Jesus ba for sine,
rett før han ble forrådt, ba han til Faderen
om at disiplene og de de ville omvende "... skal være
ett, likesom vi er ett: jeg i dem og du i meg, så de
helt og fullt kan være ett." Jesus ba neppe om at de
som trodde på ham skulle miste all individualitet og
bli én person. Jesus ønsket at de skulle bli
ett i hjerte, tanke og vilje, slik de tre Personene i Guddommen
er.
Til toppen av dokumentet
2.2 Faderen
Gud Faderen, evig Fader. Han kalles ofte Elohim. Også
navnet Ahman er brukt om Ham15.
Den eldste Personen i Guddommen, i den forstand at Han var
Gud fra før den tidligste tid som er åpenbart
for mennesker, altså frelsesplanen, og det som skjedde
før skapelsesberetningene i 1. Mosebok, Mose bok og
Abrahams bok. Hans prinsipp er intelligens og kjærlighet.
Han er i bokstavelig forstand Far til Jesus Kristus og menneskenes
ånder.
Elohim var en gang et menneske som oss, og levde på
en klode lik vår. Han vokste og utviklet seg inntil
han ble et opphøyet vesen, Gud. Nøyaktig hvordan
dette skjedde, og hvordan Han kom til å befinne seg
blant åndene i begynnelsen av vårt univers, er
fortsatt ukjent. Han har et herliggjort fysisk legeme av kjøtt
og ben i menneskelig mannlig skikkelse. Han har antagelig
(minst16) en himmelsk hustru,
vår himmelske Mor. Vi må anta at Hun er Hans like,
hva gjelder herlighet, fullkommenhet, omsorg, visdom og hellighet,
men vi har ingen spesifikk informasjon om Henne. Hennes eksistens
kan dog utledes av Kirkens antropomorfe gudsbegrep, når
det sammenstilles med at Faderen klart er mannlig, at mennesket
er skapt tvekjønnet i Guds bilde, samt menneskets ultimate
utviklingsmål. Mennesket kan ikke fullt ut forstå
Ham i jordelivet, men vi kan kommunisere med ham, og forstå
tilstrekkelig til å vite hva Han er, og hva vi må
gjøre for å bli som Ham. Elohims fullkommenhet
innbefatter potensialet til videre utvikling og opphøyelse17;
noe annet ville medføre at menneskene en gang ville
kunne ta Ham igjen, eller endog gå forbi Ham. Det vil
ikke skje, Han er i evighet menneskenes Gud, uansett hvor
langt menneskene når. Dette er ledd i en evig kjede
av opphøyelser.
Til toppen av dokumentet
2.3 Sønnen
Elohims førstefødte18
åndebarn Jehova, senere inkarnert som Jesus Kristus.
Også kjent under navnene Sønnen Ahman19, Alfa og Omega og Ordet. Han var den av åndene
som var kommet lengst i utvikling i åndeverdenen før
skapelsen20. Sønnen var,
i sin inkarnasjon som Jesus Kristus, både i åndelig
og legemlig forstand Elohims avkom21;
og ble født av jomfru Maria. Han er Guds Førstefødte
Sønn i ånden, og Guds Enbårne Sønn
i kjødet. Hans fysiske legeme ble herliggjort i oppstandelsen,
slik at Sønnen i dag har et mannlig herliggjort legeme
av kjøtt og ben i Faderens bilde22.
Sønnen er den Person som representerer Gud overfor
menneskene, og som er menneskenes talsmann hos Faderen; i
gammeltestamentlig tid som Jehova, i nyere tid som Kristus23.
Han er jordens skaper, i betydning organisator24.
Han er Kirkens overhode, og Joseph Smith gjorde et poeng av
at Hans kirke måtte kalles ved Hans, og ikke et menneskes,
navn25.
Til toppen av dokumentet
2.4 Den hellige ånd
Den av Guddommens Personer som aldri har vært fysisk
inkarnert, og som derfor ikke har noe fysisk legeme26.
Også Den hellige ånd er et av Elohims åndebarn.
Han har vist seg som en mannlig skikkelse27,
men Han har en rekke oppgaver som gjør at Han ikke
kan inkarneres før senere. Han kalles Vitnet og Trøsteren28.
Han bærer vitnesbyrd29
om Faderen og Sønnen. Siden Han ikke har vært
inkarnert, kan Han gå inn i mennesker. Engler taler
ved Hans kraft; profeter ledes ved Hans innflytelse. Han trøster,
leder, åpenbarer, tøyler, autoriserer, og har
makt til å lede alle faser av Guds arbeid. Kirken mener
at mennesker alltid må bestrebe seg til å lytte
etter Den hellige ånds vitnemål. Den eneste synd
som er absolutt utilgivelig, er å synde mot Den hellige
ånd, dvs. å fornekte eller spotte Den hellige
ånd, eller Sønnen, etter å ha mottatt Den
hellige ånd, og dermed ha opplevd evangeliet som sannhet.
Slike kalles fortapelsens sønner30.
Til toppen av dokumentet
3 Menneskets rolle
3.1 Pre-eksistens
Kirken tror på pre-eksistens, men ikke reinkarnasjon.
I begynnelsen befant de evige, uskapte31
åndene til alle mennesker de som har levd, lever
eller kommer til å leve seg i himmelen, sammen
med Gud32. Åndene hadde
utviklet seg i denne tilværelsen, noen lenger enn andre33, men det var grenser for hvor langt de kunne komme i
åndetilværelsen.
Gud så dette, og la en plan, fordi Han ønsket
at åndene skulle bli Hans like. For å oppnå
dette måtte åndene først bli Hans åndebarn,
deretter måtte de skaffes fysiske kropper for å
"motta en fylde av glede"34.
Videre trengte åndene et miljø hvor de gjennom
utøvelse av fri vilje, kunne vise sin lydighet ovenfor
Guds befalinger35; et sted der
de kunne prøves, men også vokse og lære.
De som falt for fristelser, som ikke fulgte Guds befalinger,
ville bli stengt ute fra Guds nærhet. For å føre
disse tilbake måtte en forsoningsplan settes i verk,
og det trengtes dermed en forløser, eller frelser.
Det ble holdt et Råd i himmelen blant alle åndene,
der to individer meldte seg frivillig som forløser.
Den første som steg frem var Jehova, som tilbød
å gi sitt liv som betaling for all synd. Han stilte
ingen betingelser, men sa: "Fader, din vilje skje, og herligheten
være din evindelig."36
Dernest steg Lucifer frem: "Se; her er jeg, send meg. Jeg
vil være din sønn, og jeg vil forløse
hele menneskeheten så ikke en eneste sjel går
tapt, og jeg vil visselig gjøre det. Gi meg derfor
din ære."37 Måten
Lucifer ville gjøre dette på, var ved å
ødelegge de inkarnerte åndenes handlefrihet38. Dette var i strid med Guds plan, fordi fri vilje var
en absolutt forutsetning for de inkarnerte åndenes ønskede
utvikling.
Jehova ble valgt. Lucifer aksepterte ikke Guds avgjørelse,
og gjorde opprør mot Gud. En tredjedel av åndene
valgte39 å følge
Lucifer, og de tapte den påfølgende krigen. Lucifer
og de som fulgte ham ble kastet ut av himmelen, og Guds plan
ble satt i verk med Guds førstefødte åndebarn
Jehova som administrator og utøvende myndighet. Frelsesplanen
bygger på tre pilarer: Skapelsen, syndefallet og forsoningen.
Til toppen av dokumentet
3.2 Frelsesplan og jordeliv
3.2.1 Skapelsen
Jehova organiserte den kaotiske urmaterien40
til utallige verdener41, deriblant
vår jord42, som er den
eneste menneskene i denne verden har fått åpenbart
detaljerte kunnskaper om43.
Eden sto nå klar til å ta imot inkarnerte ånder,
som i Kirkens terminologi er levende sjeler44.
Jehova dannet det første menneske av jordens støv45.
Den første ånd som ble inkarnert i kjødet
ble som mann kalt Adam; han het som ånd Michael, og
ble senere kjent som erkeengelen Michael46.
Han fikk snart selskap av Eva, den første kvinne. For
at de skulle kunne lære noe nytt, ble minnet om deres
åndetilværelse skjult bak "glemselens slør";
dette gjelder alle inkarnerte ånder. De var begge formet
i Guds bilde; noe som for øvrig implisitt forutsetter
et kvinnelig aspekt ved Guddommen, en himmelsk Mor. Scenen
var nå satt for neste trinn i frelsesplanen.
Til toppen av dokumentet
3.2.2 Syndefallet
Adam og Eva, såvel som jorden, befant seg i en paradisisk
uskyldig og udødelig tilstand. Hvis de hadde forblitt
slik, ville intet mer ha skjedd, for betingelsene for at jorden
skulle kunne fungere som prøve- og lærested var
ikke til stede. Tvert imot: Hvis Guds åndebarn hadde
blitt inkarnert i et uskyldig Eden, ville de aldri hatt mulighet
til å utøve sin handlefrihet. De ville aldri
ha blitt utsatt for fristelse, og de ville aldri ha hatt mulighet
til å synde. Dette ville ha vært praktisk talt
identisk med Lucifers forslag.
Adam og Eva ble befalt å være fruktbare og fylle
jorden, og ikke å spise av treet som gir kunnskap om
godt og ondt. Å plassere et slikt tre i Eden, var ingen
glipp fra Jehovas side; Han visste at den falne Lucifer, altså
Satan, ikke ville la en slik anledning gå fra seg. Og
Satan fristet Eva, som fritt valgte å spise av den forbudte
frukten. Nå måtte også Adam gjøre
et valg, for hvis ikke han også spiste av den forbudte
frukten, så ville han bli adskilt fra Eva, og således
bryte befalingen om å være fruktbar. Han spiste.
"Adam falt for at mennesket skulle bli til, og mennesket er
til for å nyte glede"47.48
Et annet sted heter det om samme hendelse "Og det måtte
nødvendigvis være så at menneskenes barn
skulde fristes av djevelen, ellers kunde de ikke være
handlefrie vesener; for hvis de aldri smakte det bitre, kunde
de aldri kjenne det søte"49.
Slik er altså kunnskapen om godt og ondt, og endog det
ondes tilstedeværelse i verden nødvendig for
at verden skal fungere som prøve- og lærested.
Selv Satan kan være et redskap for Gud.
Til toppen av dokumentet
3.2.3 Forsoningen
I sin falne, jordiske tilstand hadde menneskene blitt mange,
og hadde erfart meget av både godt og ondt. Det siste
trinn i frelsesplanen kunne nå gjennomføres.
Jehova ble inkarnert som Jesus, den Enbårne Sønn
av Gud Faderen og en menneskelig kvinne, jomfru Maria. Til
tross for at Jesus var underlagt effektene av Adams fall,
som fristelse, smerte og død, så levde han et
liv uten synd50, og var derfor
i en perfekt rettferdig tilstand. Gjennom sin guddommelige
kraft og rettskaffenhet kunne han ta på seg all verdens
synd, og sone straffen helt og fullt på menneskenes
vegne51. Gjennom Kristi forsoning
balanseres Guds barmhjertighet og rettferdighet; menneskenes
synder er gjort opp for, under forutsetning av at synderen
angrer og omvender seg. Dette kalles Kristi nåde52.
Kirken tror ikke på arvesynd, og lærer at Adams
fall er fullt og helt betalt gjennom Kristi forsoning. Videre
lærer Kirken at barn under ansvarsalderen, 8 år,
ikke kan fristes, og således er helt uten synd53. Gjennom Kristi forsoning har Gud fullbrakt sin rolle
i frelsesplanen: Menneskene kan i bokstavelig forstand arve
Guds rike, som samarvinger med Kristus. For å få
utbytte av forsoningen i forhold til sine egne synder må
hvert menneske følge alle Guds befalinger for jordelivet,
tro, og søke å leve uten synd. Kirken er den
autoritet på jorden som gjennom sin profet vet hvordan.
Til toppen av dokumentet
3.2.4 Jordelivets mål
Kirken har en klar formening om hensikten med menneskenes
korte mellomspill på jorden: Alle Guds åndebarn
har utviklet seg i varierende grad. De som har ytret ønske
om det, inkarneres for å:
- få en fysisk kropp, en forutsetning for å
bli Gud lik
- utvikle seg, kunnskap og intelligens taes med til neste
liv
- prøves, bl.a. gjennom å utsettes for fristelser
- oppfylle pakter inngått i åndeverdenen
- utøve fri vilje uten forkunnskapens visshet; "å
leve i tro"
- inngå evig ektepakt, noe som bare kan gjøres
i jordelivet
Tiden på jorden må utnyttes godt, fordi hvert
individs handlinger, levesett, utvikling og erfaring herfra
er bestemmende for hvor langt det kan nå54.
Til toppen av dokumentet
3.3 Utvikling og det hinsidige
3.3.1 Paradis og oppbevaring
Den fysiske død skiller kropp og ånd. Ånden,
bevisst og med ny kunnskap, føres til ett av to midlertidige
oppholdssteder: Paradis for de som har forstått mye
i jordelivet, et åndelig fengsel eller oppbevaringssted
for de ulydige. Her kan ånder som ikke angrer sine synder
renses gjennom pinsler som ville ha vært unødvendige
gjennom forsoningen om de hadde omvendt seg i jordelivet.
Pinslene er ikke neppe av fysisk art, de kan bedre forstås
som en sinnstilstand. Denne "forbedringsanstalten" vil tømmes
i den siste oppstandelsen. Mange av disse åndene vil
ha det telestiale rike som endestasjon. Evangeliet forkynnes
også her, og omvendelse er mulig.
Til toppen av dokumentet
3.3.2 Dommens dag
Kristi oppstandelse startet den første oppstandelse.
Han skal komme tilbake, og Hans dom fører til at åndene,
med unntak av fortapelsens sønner, opphøyes
til en antatt evig herlighetsgrad etter sin levned og trofasthet
i jordelivet, men med mulighet for utvikling innen graden.
Til toppen av dokumentet
3.3.3 Fortapelse
Dette er det virkelige og evige helvete, et sted for djevelen
og hans engler, inkludert fortapelsens sønner. Dette
er et sted så fjernt fra Gud at Hans nærvær
overhodet ikke kan merkes.
Til toppen av dokumentet
3.3.4 Telestial herlighet
Den laveste herlighetsgrad55,
sammenliknes med stjernenes glans, men allikevel hinsides
jordmenneskers forståelse. Det er svært mange
nivåer innen herlighetsgraden. Forbeholdt bevisst vantro
og moralsk svake. De som havner her har vært gjennom
en ekstra lære- og soningstid etter Kristi tilbakekomst,
og blir Guds tjenere.
Til toppen av dokumentet
3.3.5 Terrestrial herlighet
En høyere herlighetsgrad56,
antagelig med flere nivåer, for gode ikke-troende og
lunkne troende. De kan tåle Sønnens, men ikke
Faderens nærvær.
Til toppen av dokumentet
3.3.6 Celestial herlighet
Den høyeste herlighetsgrad57,
med tre nivåer58. Fullt
ut guddommelig tilstand, med mulighet til egne åndebarn,
er kun oppnåelig for opphøyede, beseglede ektepar
på høyeste nivå. De som når lavere
nivåer blir engler, men kan ikke få åndebarn.
Til toppen av dokumentet
4 Oppsummering og
drøftinger
4.1 Sammendrag
Gudsbegrepet hos Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige
er en Guddom som består av tre individuelle Personer
som er ett i hensikt: Faderen , Sønnen og Den hellige
ånd. De er alle antropomorfe vesener, Faderen og Sønnen
har fysiske legemer av "kjød og ben". Gud åpenbarer
stadig nye ting for menneskene gjennom sin kirkes profet.
Forholdet mellom Gud og menneskene er i bokstavelig forstand
forholdet mellom en far og hans barn, en far som i kjærlighet
løfter sine barn så langt de lar ham. De evige
og uskapte åndene i himmelen ble Hans åndebarn,
og gjennom en frelsesplan kunne de bli Hans like. Både
Gud og mennesker har et uendelig og evig utviklingspotensial;
vi kan derfor se på oss selv som potensielle guder,
som udødelige vesener som for en tid er inkarnert i
et jordeliv for å lære ting vi ikke kunne ha lært
som ånder.
Essensen av de sider av Kirkens lære jeg har sett på
i denne oppgaven, kan best uttrykkes gjennom følgende
sitater:
"Slik mennesket er, har Gud vært. Slik Gud er,
kan mennesket bli."
Lorenzo Snow, min oversettelse.
"Dette, er så evig liv å kjenne den
eneste kloke og sanne Gud; og dere må lære hvordan
være Guder selv, og å være konger og prester
for Gud, slik alle Guder har gjort før dere
nemlig, ved å gå fra en liten grad til en annen,
og fra en liten evne til en stor, fra nåde
til nåde, fra opphøyelse til opphøyelse,
inntil dere oppnår oppstandelsen fra de døde,
og er i stand til å bo i evige luer og å sitte
i herlighet, slik de gjør som er tronsatt med evig
makt."
Joseph Smith i KFD, min oversettelse.
Til toppen av dokumentet
4.2 Didaktiske drøftinger og kommentarer
I den generelle delen av L-97 heter det under overskriften
"Det meningssøkende menneske" at: "Oppfostringen skal
bygge på det syn at mennesker er likeverdige og menneskeverdet
er ukrenkelig. Den skal befeste troen på at alle er
unike: enhver kan komme videre i sin egen vekst, og individuell
egenart gjør samfunnet rikt og mangfoldig." Videre
heter det: "Oppfostringen skal se mennesket som et moralsk
vesen, med ansvar for egne valg og handlinger, med evne til
å søke det som er sant og gjøre det som
er rett." Dette er fagre ord, men trukket ned til konkretiseringer
er dette prinsipper og begrep som er særlig relevante
for KRL-faget. Det er interessant å se hvordan forskjellige
trosretninger samsvarer med disse prinsippene. Også
momenter som kommer til uttrykk i læren og historien
til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige kan brukes som
kontrast og samklang her.
I innledningen til KRL-delen av L97, under "Fagets plass
i skolen" heter det at "Opplæringen i faget [KRL] skal
gi elevene grundig innsikt i kristendom og hva kristen livstolkning
innebærer,...". Her kan læren i Jesu Kristi Kirke
av Siste Dagers Hellige, satt i kontrast til læren i
andre kirker som regner seg som kristne, være et glimrende
utgangspunkt for debatter om hva det vil si å være
kristen, samt historiske endringer i, og utvikling av, det
kristne gudsbegrep; særlig treenigheten. Det er neppe
relevant for grunnskolen, menighetslivet i oldkirken skal
inn allerede i 5. klasse, men det er et interessant prosjekt
å forsøke å avgjøre om, og på
hvilket grunnlag, Kirkens tro er Ariansk eller ikke. Mer relevant
for undervisning er å bruke Kirken som eksempel på
at østkirkelige ideer om apoteose, guddommeliggjørelse,
også vokser frem helt andre steder. Paralleller kan
også trekkes til moderne New Age tenkning, der en fellesnevner
for mange retninger er ideen om at "Jeg er Gud". Dette samsvarer
godt med KRLs punkter for 8. klasse.
Spesifikke punkter i KRL-delen i L-97 hvor det kan være
naturlig å trekke inn Kirkens tro og historie i undervisningen
er:
7. klasse: Under "Kristen tro og etikk" nevnes spesifikt
at elevene skal bli kjent med innholdet i den apostoliske
trosbekjennelsen, innholdet i det kristne gudsbegrepet, og
betydningen av å si at Jesus er Guds sønn. Dette
betyr at disse begrepene må gis en slags definisjon,
her kan det være nyttig å trekke inn Kirkens lære.
Kontrasterende gudsoppfatninger gir elevene perspektiv.
8. klasse: "Mormoner" nevnes spesifikt under "Religiøsitet
i vår egen tid". Det er bemerkelsesverdig at et offentlig
dokument som L-97 bruker uttrykket "mormoner". Riktignok er
betegnelsen den vanligste på folkemunne, men den er
svært misvisende; det tilsvarer å kalle muslimer
for muhammedaner. Medlemmene av Kirken tilber ikke Mormon,
og tar avstand fra en slik påstand. På dette klassetrinnet
kreves det at Kirkens syn presenteres, se også over.
9. klasse: Under "Historien om Bibelen, litterære sjangrer
i Bibelen" heter det at elevene skal arbeide med "spørsmålet
om Bibelen som Guds ord, ulike syn på dette". Det er
nærliggende å bruke andre religioners syn på
Bibelen som utgangspunkt her, men det er også mulig
å starte innenfor den kristne sfære, og slik få
en kanskje mer dyptloddende diskusjon. Aktuelle problemstillinger:
Kanonutvikling, redigering av Bibelen, er Bibelen tilstrekkelig
i seg selv? Er tillegg akseptable? Videre skal elevene bli
kjent med den ortodokse kirke. Her kan det passe å trekke
linjer tilbake til oldkirkens stridstemaer, og frem igjen
til et moderne amerikansk ekko av disse.
Jeg ser det som selvsagt at læreren holder seg orientert
om de religioner, livssyn og trossamfunn som er representert
i den eller de klasser en underviser. Dette er spesielt viktig
for et fag som omhandler menneskenes forsøk på
å besvare de fundamentale spørsmål: Hvor
kom jeg fra? Hvorfor er jeg her? Hvor går jeg hen?
Til toppen av dokumentet
5 Litteratur
"Bibelen", Det Norske Bibelselskap; 1978
"Mormons Bok", Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige,
1991
L&P: "Lære og Pakter og Den Kostelige Perle",
Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige; 1986
AoF: James E. Talmage: "Articles of Faith", 12. ed.
© 1924, The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints,
London; 1962
Inf.:"En kort informasjon om Jesu Kristi Kirke av
Siste Dagers Hellige", Informasjon og samfunnskontakt, Manstad;
1996
KFD: Joseph Smith: "The King Follett Discourse", en
tale holdt 06.04.1844 i Nauvoo. http://www.mrm.org/articles/follett-discourse.html
GMG: The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints:
"Global Media Guide", http://www.lds.org/Global_Media_Guide.html
GD: Joseph F. Smith: "Gospel Doctrine: Selections
from the Sermons and Writings of Joseph F. Smith", http://erdos.math.byu.edu/~smithw/Lds/LDS/Doctrine/Gospel-Doctrine
Rigmor Heistø, red.: "Dette tror vi", Tyri Norsk Forlag;
1994
William W. Sweet: "The Story of Religion in America", Baker
Book House, Grand Rapids, Michigan; rev. enl. ed. 1950, repr.1973
Helmer Ringgren ∓ Åke V. Strøm: "Religionerna
i historia ock nutid", Gleerups Förlag, Malmö; 1974
Orson F. Whitney: "Elect of Elohim", http://www.inquo.com/~gregdm/prophets/whitney.htm
Tobiassen, Grøm, Selvik: "Kyrkjespir og kyrkjespor",
Det Norske Samlaget, Oslo; 1994
Steinar Moe: "Tro og lære",Novus Forlag, Oslo; 1994
Til toppen av dokumentet
Trosartiklene
Trosartiklene ble formulert av Joseph Smith, og dateres til
01.03.1841. De ble raskt akseptert som en nyttig og autoritativ
oppsummering av fundamentale trekk ved Kirkens lære,
og ble 06.10.1890 tatt opp av Kirken som en veiledning i tro
og livsførsel. De kan ikke sees som fullstendige, da
Kirken tror på fortsatt og stadig åpenbaring.
Dette kommer klart frem i artikkel 9.
TROSARTIKLENE
i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige
- Vi tror på Gud, den evige Fader, og på hans
Sønn, Jesus Kristus, og på Den hellige ånd.
- Vi tror at menneskene vil bli straffet for sine egne synder,
og ikke for Adams overtredelse.
- Vi tror at hele menneskeheten kan bli frelst gjennom Kristi
forsoning ved å adlyde evangeliets lover og ordinanser.
- Vi tror at evangeliets første prinsipper og ordinanser
er:
1) Tro på den Herre Jesus Kristus.
2) Omvendelse.
3) Dåp ved nedsenkning til syndenes
forlatelse.
4) Håndspåleggelse for Den hellige
ånds gave.
- Vi tror at en mann må kalles av Gud, ved profeti
og ved håndspåleggelse av dem som har myndighet,
for å kunne forkynne evangeliet og forrette dets ordinanser.
- Vi tror på den samme organisasjon som fantes i den
opprinnelige Kirke, nemlig apostler, profeter, hyrder, lærere,
evangelister osv.
- Vi tror på tungemålsgaven, profeti, åpenbaring,
syner, helbredelse, tydning av tungemål osv.
- Vi tror at Bibelen er Guds ord så langt som den
er riktig oversatt. Vi tror også at Mormons bok er
Guds ord.
- Vi tror på alt som Gud har åpenbart, alt som
han nu åpenbarer, og vi tror at han fortsatt vil åpenbare
mange store og viktige ting angående Guds rike.
- Vi tror på Israels innsamling i bokstavelig forstand
og på gjenopprettelsen av De ti stammer; at Sion (Det
nye Jerusalem) vil bli bygget på det amerikanske kontinent;
at Kristus personlig vil regjere på jorden, og at
jorden vil bli fornyet og få sin paradisiske herlighet.
- Vi fordrer rett til å dyrke Den allmektige Gud i
overensstemmelse med vår egen samvittighet, og innrømmer
alle mennesker den samme rett. La dem tilbe hva som helst,
hvor som helst og på hvilken som helst måte
de ønsker.
- Vi tror at vi må innordne oss under konger, presidenter,
fyrster og øvrighetspersoner, og at vi må adlyde,
hedre og oppholde lovene.
- Vi tror at vi må være ærlige, trofaste,
kyske, kjærlige, dydige, og at vi må gjøre
godt mot alle mennesker. Vi kan i sannhet si at vi følger
Paulus' formaning vi tror alt, vi håper alt,
vi har tålt meget, og vi håper å bli i
stand til å utholde alt. Vi trakter efter alt som
er dydig, skjønt, prisverdig og godt.
JOSEPH SMITH
Til toppen av dokumentet
Fotnoter
Klikk på nummeret for å gå tilbake til
dokumentet
1: Dette tror vi, s. 102
2: GMG / History s. 3
3: GMG / The Missionary Program
s. 1
4: Inf. s. 9
5: 2. Mos 28:30; 5. Mos 33:8
6: Kyrkjespir og kyrkjespor
s. 48-49
7: Bl. a. 1.Kor 1:10-13
8: Fil 3:15; Ef 1:17; Ef 3:3-5
9: Det foregår på
Internett en svært høytskummende debatt, der papyrusene
bl.a. hevdes å være deler av et egyptisk begravelsesrituale,
som
riktignok hadde evig liv som tema; "The book of breathings".
10: GMG / Core Beliefs
and Doctrines s. 1
11: Ideen om en immateriell
gud betraktes som forkledd ateisme, se AoF s.465
12: AoF s.48 har følgende
kommentar til den athanasiske trosbekjennelse: "It would be
difficult to conceive of a greater number of inconsistencies
and contradictions expressed in words as few."
13: L&P 130:3,22
14: AoF s. 39
15: L&P 78:15,20
16: Han har i perioder
befalt polygami blant mennesker, L&P 132:34-40
17: KFD; AoF s. 528-529
18: Sal 89:28; Kol 1:15;
L&P 93:21
19: L&P 78:20; 95:17
20: Abr. 3:24
21: The Father and The
Son: A Doctrinal Exposition by The First Presidency and The
Twelve, gjengitt i AoF s.466
22: 2.Kor 4:4; Kol 1:15;
Fil 2:6; L&P 130:22
23: L&P 110:3-4; Moro.
10:34; AoF s. 43
24: Joh 1:3, Heb 1:2, Kol
1:16, L&P 14:9; L&P 38:1-4
25: 3. Ne. 27:3-10
26: L&P 130:22
27: 1. Ne.11:11
28: L&P 21:9; 35:19
29: L&P 1:39; 100:8
30: L&P 76:32-38
31: L&P 93:29; Abr.
3:18; KFD
32: Heb 12:9; Ef 1:4; Jer
1:5
33: Abr. 3:22
34: L&P 93:33-34
35: Abr. 3:25
36: Moses 4:2; Elect of
Elohim
37: Moses 4:1
38: Moses 4:3
39: L&P 29:36
40: L&P 93:33; KFD
41: Moses 1:33
42: Heb 1:2; Joh 1:3
43: Moses 1:35, 40
44: L&P 88:15
45: Moses 3:7
46: L&P 27:11; 107:54;
Elect of Elohim
47: 2. Ne. 2:25
48: 2. Ne. 2:15-27
49: L&P 29:39
50: Heb 3:15, L&P 45:4
51: L&P 45:3-5
52: 2. Ne. 25:23, Ef 2:8-9
53: L&P 29:46-47
54: L&P 88:17-33
55: L&P 76:81-90; 98-112
56: L&P 76:71-79
57: L&P 76:51-70
58: L&P 131:1-4
|