Om mani padme hum, norsk versjon: Vannlilje aka
Nøkkerose fotografert av Vibeke Fogstad.
Klikk på de små thangka'ene under for å få frem større bilder. Klikk på kronesymbolet for å komme tilbake hit
igjen.
Thangka (uttales TONG-kuh) er
tekstilmaleri fra Tibet og områdene omkring. I dag lages de fleste tibetanske thangkaer i India og Nepal. De blir nå ofte masseprodusert, og kvaliteten er svært vekslende. Ekte
thangkaer er hellige, og er ment å inspirere betrakteren. Motivene er hentet fra tibetansk buddisme og tibetansk medisin, som er to sider av samme sak. Mer om det på engelsk her. Et mer musealt innblikk på engelsk finnes her.
Medisinsk thangka nummer
17
Dette er en kopi etter en original malt av Blå Beryll på 1600-tallet. Boken "Tantra om den hemmelige lære om de Åtte Grener, Essensen av Udødelighetens Eliksir", bedre
kjent under tittelen "De Fire Tantraer" er grunnteksten i tibetansk medisin. Det opprinnelige settet av 77 medisinske malerier ble laget i Lhasa/Tibet fra 1687 til 1703 under herskeren Sangye
Gyamtso. Det ble delvis basert på en gammel tibetansk tekst av Rinchen Zampo (958 - 1055). Den viktigste grunnen til å lage disse bildene var å unngå misforståelser
når denne gamle teksten skulle tolkes. Maleriene illustrerer hele innholdet i 1600-tallets forståelse av den mest fundamentale læreboken i tibetansk medisin. Den tibetanske
legekunsten Sowa rigpa (gso-ba tig-pa) hører hjemme sammen med de andre store medisinske tradisjonssystemene: Det greske, det kinesiske og det indiske.
Medisinsk thanka nummer 55 etter
Blå Beryll
Medisinsk thanka
nummer 77 etter Blå Beryll
Kart over kosmos fra
Bhutan i form av en mandala
Et annet
kosmisk mandala-kart fra Bhutan
Tibetansk kart over
kosmos i form av en mandala
Tilblivelseshjul
Thangka som viser sjelevandringens veier og årsakssammenhenger
Livets hjul
En annen versjon av tilblivelseshjulet
Detalj fra livets
hjul.
Sort Troma ala Tsasum
Lingpa og Chöd praksis
Troma Nagmo er den vredefylte fremtredelsesformen til Machig Labdron, grunnleggeren av chöd praksisen. Thangkaen viser fem-guddomsaspektet til Troma Nagmo. Troma, i midten, fremstår som en
mørk blå dansende kvinneskikkelse med ett ansikt og tre øyne. Hun bærer en sint guddoms bensmykker og nyavhuggede menneskehoder. I høyre hånd holder hun en buet
kniv (tib. drigug), og i venstre en skalle fylt med nektar. I venstre armkrok holder hun en khatvanga eller vajra-stav, som symboliserer uatskillelighet fra sin ledsager. Hun er kledd i
flådde huder av elefant, tiger og menneske for å vise at hun har overvunnet de tre giftene uvitenhet, avsky og lidenskap. Hun danser i en aura av visdomsild, mens hun tramper på et
lik som representerer ur-uvitenheten. Hovedskikkelsen og hennes fire forskjelligfargede sideformer står for omvandlingen av de fem elementene og de fem giftene til de fem Buddhainnsiktene.
Øverst sees Padmasambhava, grunnleggeren av buddhisme i Tibet og den viktigste guruskikkelsen i Nyingmaskolen; nederst vredens offergaver.
Chakrasamvara Thangka
Denne thangkaen har sort bakgrunn. Det vil si at tekstilet først dekkes med sort grunning (tib. nag thang), hvorpå bildet males med hvite, fargede eller gylne strøk.
Når guddommene fremstår mot en helt sort bakgrunn, blir de som visjoner som kommer ut av et ugjennomtrengelig mørke. Avbildninger av skytsguddommene kommer i stand i særlige
riter som kun utføres av innviede munker. Sort er fargen for omdannelse av alle elementer, og sort bakgrunn brukes mest for sinte skytsguder, hvis hemmelige ritualer forutsetter særskilt
opplæring av tilbederen. Selve guddomsskikkelsen avbildes vanligvis med tynne gullinjer, eller alternativt i hvitt, for å synes godt mot den sorte bakgrunnen.
Manjushri Gull Mandala med Fem
Dhyani Buddhaer
Denne thangkaen har grunning av rent gull (tib. gser thang). På gullgrunningen, som vanligvis er matt, er det kun påført fine omriss i rødt, sort, eller blankt gull.
Malte tøyruller med gullgrunning regnes blant de ypperste skattene i tibetansk kunst. Ikke bare er materialet verdifullt i seg selv, men teknikken krever også stor dyktighet og en
stødig hånd.
Ratnasambhava Mandala
Thangkaer med rød grunning (tib. msthal thang) er gjerne malt med gylne omriss og områder fylt med gull. Oftest viser thangkaer med grunning i rødt og gull fredelige
guddommer. Den røde grunnfargen kalles sinoberrødt (tib. tse), og fremstilles ved å knuse sinober i en morter og tilsette en tynn løsning av animalsk lim.
Til sist en av mine favoritter. Denne
thangkaen virker!
Padmasambhava i Regnbuekropp
Denne svært uvanlige thangkaen forestiller Padmasambhava i form av hans Regnbuekropp (tib. jyalu), der alle hans elementer er oppløst i store virvler av energi. Padmasambhava er
omgitt av strålende lotuser, og svever på en lotus som stiger opp fra virvlende skyer. Over ham sees de tre store bodhisattvaene: Chenrezig (medlidenhet) i midten, Manjushri (visdom) til
venstre og Vajrapani (kraft) til høyre. Under og til venstre sees Grønne Tara, den medfølende handlingens kvinnelige Buddha.
|