Den indre verden
Til kronechakra

Høyere sfærer

Tekster
Til kronechakra

 

Om mani padme hum, norsk versjon: Vannlilje aka Nøkkerose fotografert av Vibeke Fogstad.




Til topps

Klikk på de små thangka'ene under for å få frem større bilder. Klikk på kronesymbolet for å komme tilbake hit igjen.


Til topps

Thangka (uttales TONG-kuh) er tekstilmaleri fra Tibet og områdene omkring. I dag lages de fleste tibetanske thangkaer i India og Nepal. De blir nå ofte masseprodusert, og kvaliteten er svært vekslende. Ekte thangkaer er hellige, og er ment å inspirere betrakteren. Motivene er hentet fra tibetansk buddisme og tibetansk medisin, som er to sider av samme sak. Mer om det på engelsk her. Et mer musealt innblikk på engelsk finnes her.



Til topps

Medisinsk thangka nummer 17
Dette er en kopi etter en original malt av Blå Beryll på 1600-tallet. Boken "Tantra om den hemmelige lære om de Åtte Grener, Essensen av Udødelighetens Eliksir", bedre kjent under tittelen "De Fire Tantraer" er grunnteksten i tibetansk medisin. Det opprinnelige settet av 77 medisinske malerier ble laget i Lhasa/Tibet fra 1687 til 1703 under herskeren Sangye Gyamtso. Det ble delvis basert på en gammel tibetansk tekst av Rinchen Zampo (958 - 1055). Den viktigste grunnen til å lage disse bildene var å unngå misforståelser når denne gamle teksten skulle tolkes. Maleriene illustrerer hele innholdet i 1600-tallets forståelse av den mest fundamentale læreboken i tibetansk medisin. Den tibetanske legekunsten Sowa rigpa (gso-ba tig-pa) hører hjemme sammen med de andre store medisinske tradisjonssystemene: Det greske, det kinesiske og det indiske.



Til topps

Medisinsk thanka nummer 55 etter Blå Beryll



Til topps

Medisinsk thanka nummer 77 etter Blå Beryll



Til topps

Kart over kosmos fra Bhutan i form av en mandala



Til topps

Et annet kosmisk mandala-kart fra Bhutan



Til topps

Tibetansk kart over kosmos i form av en mandala



Til topps

Tilblivelseshjul
Thangka som viser sjelevandringens veier og årsakssammenhenger



Til topps

Livets hjul
En annen versjon av tilblivelseshjulet



Til topps

Detalj fra livets hjul.



Til topps

Sort Troma ala Tsasum Lingpa og Chöd praksis
Troma Nagmo er den vredefylte fremtredelsesformen til Machig Labdron, grunnleggeren av chöd praksisen. Thangkaen viser fem-guddomsaspektet til Troma Nagmo. Troma, i midten, fremstår som en mørk blå dansende kvinneskikkelse med ett ansikt og tre øyne. Hun bærer en sint guddoms bensmykker og nyavhuggede menneskehoder. I høyre hånd holder hun en buet kniv (tib. drigug), og i venstre en skalle fylt med nektar. I venstre armkrok holder hun en khatvanga eller vajra-stav, som symboliserer uatskillelighet fra sin ledsager. Hun er kledd i flådde huder av elefant, tiger og menneske for å vise at hun har overvunnet de tre giftene uvitenhet, avsky og lidenskap. Hun danser i en aura av visdomsild, mens hun tramper på et lik som representerer ur-uvitenheten. Hovedskikkelsen og hennes fire forskjelligfargede sideformer står for omvandlingen av de fem elementene og de fem giftene til de fem Buddhainnsiktene. Øverst sees Padmasambhava, grunnleggeren av buddhisme i Tibet og den viktigste guruskikkelsen i Nyingmaskolen; nederst vredens offergaver.



Til topps

Chakrasamvara Thangka
Denne thangkaen har sort bakgrunn. Det vil si at tekstilet først dekkes med sort grunning (tib. nag thang), hvorpå bildet males med hvite, fargede eller gylne strøk. Når guddommene fremstår mot en helt sort bakgrunn, blir de som visjoner som kommer ut av et ugjennomtrengelig mørke. Avbildninger av skytsguddommene kommer i stand i særlige riter som kun utføres av innviede munker. Sort er fargen for omdannelse av alle elementer, og sort bakgrunn brukes mest for sinte skytsguder, hvis hemmelige ritualer forutsetter særskilt opplæring av tilbederen. Selve guddomsskikkelsen avbildes vanligvis med tynne gullinjer, eller alternativt i hvitt, for å synes godt mot den sorte bakgrunnen.



Til topps

Manjushri Gull Mandala med Fem Dhyani Buddhaer
Denne thangkaen har grunning av rent gull (tib. gser thang). På gullgrunningen, som vanligvis er matt, er det kun påført fine omriss i rødt, sort, eller blankt gull. Malte tøyruller med gullgrunning regnes blant de ypperste skattene i tibetansk kunst. Ikke bare er materialet verdifullt i seg selv, men teknikken krever også stor dyktighet og en stødig hånd.



Til topps

Ratnasambhava Mandala
Thangkaer med rød grunning (tib. msthal thang) er gjerne malt med gylne omriss og områder fylt med gull. Oftest viser thangkaer med grunning i rødt og gull fredelige guddommer. Den røde grunnfargen kalles sinoberrødt (tib. tse), og fremstilles ved å knuse sinober i en morter og tilsette en tynn løsning av animalsk lim.



Til topps

Til sist en av mine favoritter. Denne thangkaen virker!
Padmasambhava i Regnbuekropp
Denne svært uvanlige thangkaen forestiller Padmasambhava i form av hans Regnbuekropp (tib. jyalu), der alle hans elementer er oppløst i store virvler av energi. Padmasambhava er omgitt av strålende lotuser, og svever på en lotus som stiger opp fra virvlende skyer. Over ham sees de tre store bodhisattvaene: Chenrezig (medlidenhet) i midten, Manjushri (visdom) til venstre og Vajrapani (kraft) til høyre. Under og til venstre sees Grønne Tara, den medfølende handlingens kvinnelige Buddha.



Til topps