Hypertekster: Ungdomstekster på nett
ANiA & KAjA's GULE SIDER
av
Stein Solø
Denne artikkelen ble skrevet som en del
av norskstudiet på lærerhøgskolen. Den
ble da vurdert til karakteren 1,8.
Artikkelen har vært publisert i tidsskriftet
Norsklæreren nr. 5 1997.
Innledning
Kajania
Skoletekster: Ung i 1996
Private tekster: Yezz!!
Sammenligning
Vedlegg: Tekster
Innledning
Tekst muterer. Ny teknologi fører til
nye former for tekster. Det vi i dag kaller informasjonsteknologien
har gitt oss skjermtekster tekster som kan leses i
glødende fosfor på et katodestrålerør,
eller som polarisert lys gjennom flytende krystaller. Informasjonsteknologien
har sprengt grensene for det trykte ordets statiske og sekvensielle
struktur. Et av dagens utviklingstrinn kalles hypertekst.
Forløpere for hypertekst har eksistert
i lang tid. I begynnelsen av 1980-åra skrev bl.a. Steve
Jackson en rekke flervalgs eventyrspill i bokform. (S. 32:
En drage kommer vraltende inn i rommet... blabla... Hvis du
velger å hoppe ut av vinduet, gå til s. 93. Hvis
du velger å slåss, gå til s. 127... osv.)
Slike bøker ble ingen suksess, den tilsynelatende økte
fleksibiliteten gikk sterkt ut over omfang, innlevelse og
sammenheng. Leseren ble raskt frustrert av å bruke mer
tid på å bla enn på å lese.
Forsøkene på å få
til ikke-lineære og ikke-sekvensielle tekster var uttrykk
for et ønske om interaktivitet, en form for gjensidig
påvirkning mellom leser og tekst, en individualisering
av teksten. Det som lenge manglet var en automatisering og
effektivisering av koplingene i teksten. Først da informasjonsteknologien
bragte løsninger på disse problemene, ble hypertekster
praktisk realiserbare.
Tekst muterer. Hypertekster har bare hatt
allmenn utbredelse i noen få år, men har allerede
utviklet en rekke forskjellige strømninger og inkarnasjoner.
Jeg skriver denne digitale, men ellers ordinære teksten
i Word 6.0 under det grafiske brukergrensesnittet Windows.
Hvis jeg går meg vill i disse programmene, eller lurer
på hvordan jeg skal få til en effekt, så
har jeg hjelp tilgjengelig i form av hypertekster. I disse
tekstene er tekniske uttrykk lenket til forklaringer, og generelle
begrep om ønsket effekt lenket til spesifikke oppskrifter.
Men selv om disse tekstene er nyttige, så er de kun
lokale og klart avgrensede hypertekster knyttet til det enkelte
lokalt lagrede program.
En annen, og på de fleste plan mer vidtfavnende
form for hypertekster, har oppstått på internettet,
nærmere bestemt på verdensveven (World Wide Web).
Fordi dette nettet knytter sammen et utall maskiner, er hypertekstene
på disse maskinene ikke lenger begrenset til lokale
lenker de kan ha lenker og koplinger til tekster på
andre maskiner, gjerne på et annet kontinent. Hyperteksten
har blitt global.
Til toppen av dokumentet
Kajania
En svært utbredt form for hypertekst
på verdensveven er hjemmesiden. En hjemmeside kan betraktes
som en åpen inngangsdør eller en entre til et
nettsted. De fleste private hjemmesider er ganske tomme og
grunne: Et bilde av innehaveren og marsvinet hans, en liste
over sympatier og antipatier, og kanskje noen lenker til hjemmesidene
til bekjente og band de liker. Som sjanger fremstår
slike hjemmesider som triste slektninger til kontaktannonser
og flaskepost.
Noen private hjemmesider ønsker å
være noe mer. "ANiA ∓ KAjA's GULE SIDER!" (heretter
kalt Kajania) hører til i denne kategorien. Ania (Anne-Jo)
og Kaja er to jenter på 17 år fra henholdsvis
Oslo og Ålesund som har hatt en hjemmeside i drift siden
22.12.95. Da jeg besøkte hjemmesiden 09.01.97, var
jeg besøkende nr. 23 738. Nær tjuefiretusen besøk
på et drøyt år? Disse jentene er i hvert
fall populære!
Hjemmesiden møter en med tittel, besøksteller
og en forseggjort logo. Logoen viser, foruten URL, e-postadresse
og teksten "Kajania starring Ania ∓ Kaja", en røff
tegning av de to venninnene hånd i hånd. Tegningen
kan fra en synsvinkel virke misvisende, siden Ania og Kaja
først og fremst er cyber-venninner: De er elever
ved to forskjellige videregående skoler på hver
sin kant av landet, og møtes fysisk bare ved Gatherings
(datatreff) og i ferier. Til hverdags kommuniserer de via
internettets svar på døvetelefonen, IRC. For
øvrig er Ania omtrent døv, og hun har vokst
opp i en døv familie. Fra en annen synsvinkel er tegningen
korrekt. Kajania høres ut som navnet på et land,
og i dette landet er Ania og Kaja herskere og venninner, uavhengig
av fysisk avstand.
Både i selve tittelen og litt lenger
ned på hjemmesiden finnes allusjoner til telefonkatalogens
gule sider. Gule sider er i følge reklamen nyttig informasjon
som kan hjelpe med alt unntatt været, mens det her er
en ting de ikke hjelper mot, nemlig Ania og Kaja. Det kan
vel tolkes dit hen at her finnes en masse nyttig, forutsatt
at man deler Ania og Kajas interesser og aksepterer deres
herredømme.
Videre inneholder selve hjemmesiden fire aktuelle
lenker. Disse blir hyppig fornyet, og fører til sider
om temaer jentene er opptatt av akkurat nå. Siste del
av hjemmesiden er en indeks bestående av lenker videre
innover i nettstedet, pluss en skryteliste med hvem som har
anbefalt eller vurdert Kajania.
Det ville tatt flere timer å fullstendig
kartlegge Kajanias nettsted inklusiv hyperlenker til andre
nettsteder og hjemmesider. (Selvfølgelig er det mulig
at det finnes et program som kan gjøre jobben på
ca. 34,7 sekunder, men jeg kjenner ikke til noe slikt. Oops...
Selvsagt fantes allerede programmer som kunne kartlegge og
lage en lokal kopi av et nettsted da dette ble skrevet. Det
burde jeg ha sjekket.) Jeg har nøyd meg
med å følge noen av lenkene for å se hvor
de fører.
Hjemmesiden har 4 + 23 lenker til andre sider
i nettstedet. Ingen av lenkene på hjemmesiden fører
direkte til andre nettsteder. De fleste lenkene på hjemmesiden
fører til sider som i sin tur har lenker til flere
nye sider. Noen av disse lenkene fører til andre nettsteder.
Blant private nettsteder er dette blant de større jeg
har sett.
Strukturelt virker hjemmesiden og grunndesignet
av nettstedet ryddig, gjennomtenkt og oversiktlig. Særlig
fungerer selve hjemmesiden godt. Den har en iøynefallende
og særegen logo, den pirrer nysgjerrigheten som best
den kan, og den unngår animasjoner og store grafikkfiler
som kanskje er lekre, men som tar en evighet å laste
inn. Man finner aktuelle nyheter med en gang, og indeksen
er utfyllende nok til at man slipper å hoppe rundt i
blinde.
De delene av nettstedet som har vært
stabile et stykke tid, og som er innenfor Kajanias kontroll,
har en klar og oversiktlig struktur. For eksempel kan man
fra indeksen klikke på "Mer om oss". Lenken fører
til en "Lissom atte"-side med generelt blurb om jentene, og
med lenkene "Mer om Kaja", "Mer om Ania" og "Toback" (Olos-engelsk
for "tilbake"). "Mer om Kaja" fører til en side med
personalia og avsnittene "Om meg selv", "Ania om Kaja", "Ania
om vårt første møte" og "Ania om Kaja
generelt". Siden er i seg selv en hypertekst, da den er full
av klikkbare ord med lenker ut.
Andre deler av nettstedet demonstrerer en
ulempe med internettets anarkistiske mangfold. Hvis man fra
indeksen velger den lovende tittelen "MASSE kule linker",
kommer man til en side med den ikke fullt så lovende
overskriften "En masse ubrukelige linker gitt!". Overskriften
har rett, mange av lenkene ut fra Kajania fører bare
til feilmeldinger. Å holde eksterne lenker ajour kan
lett fortone seg som et sisyfosarbeid.
Kajanias innhold preges av jentenes løsslupne
stil. Emoticons (det må da finnes et norsk ord?), muntlig
språk og engelske uttrykk florerer. Kajania er hemningsløst
begeistret for det de liker, og like hemningsløse i
sin avsky for det de misliker. Språket er ofte så
muntlig og internt at det blir kryptisk: Jeg formoder at "dakals"
er babyspråk for "stakkars", mens f. eks. "S∓Olsash"
er vanskeligere å tolke. Det kan være tilfeldig
tastaturdenging i mangel av et ennå ikke oppfunnet ord,
men det kan også være en intern forkortelse. I
science fictionkretser uttrykkes en av naturens mest grunnleggende
lover som "Tanstaafl", mens "Tanj!" er et vanlig brukt ekspletiv.
Dette står henholdsvis for "There ain't no such thing
as a free lunch" og "There ain't no justice!".
Det som skiller Kajania fra andre private
nettsteder, er at det har så omfattende innhold. Mange
mennesker skriver på si. De fleste arbeider under tittelen
"Skrifter for skrivebordsskuffen", men Kajania våger
å legge det hele ut på internettet. Andre deler
av nettstedet er som en dagbok med fotoalbum. Her finnes glade
sommerminner og Gatherings, men også en furteside som
ser ut som en av de sorteste sidene fra dagboken. Det som
ellers ville vært sensitive personopplysninger ligger
her åpent for alle. Videre er jentene glødende
opptatt av datakommunikasjon som middel for menneskelig kommunikasjon,
og har bygget et nettsted jeg antar må være blant
de mest sentrale om jenter og data. De pønker et kroppsfiksert
kvinnesyn med liv og lyst, eksempler er "Pamelasiden" og lenken
til "Skikkelig hardcore porno".
Etter å ha klikket gjennom store deler
av Kajania virker det for meg som om jentene har satset på
å legge ut så mye stoff at de fleste kan finne
noe av interesse. Alt det private materialet gjør at
jeg føler at jeg til en viss grad kjenner Ania og Kaja.
Og da er vel minst en av nettstedets hensikter oppnådd?
Til toppen av dokumentet
Skoletekster: Ung i 1996
Dette er en (kort) tentamensstil skrevet av
Kaja. Egentlig er det unødvendig å presentere
teksten som en stil, den er umiddelbart gjenkjennelig som
en tekst i sjangeren skolestil. Det er flere grunner til dette.
Viktigst er stemningen og tonen i teksten. Den kunne vært
et lite inspirert kåseri: Småpussige kontraster
brukes som åpenbare fargeklatter på et ellers
grått lerret. Det som er av følelsesmessig engasjement
virker kunstig og påtatt. Forfatteren flanerer i et
ganske lite landskap, og byr frem rytmisk velformede setninger
som beskriver en statisk situasjon. Disse små krusedullene
av ord er for all del elegante, men vil egentlig forfatteren
noe med teksten? Tilsynelatende ikke mer enn å dekke
et fornødent antall kvadratcentimeter papir med blekk,
for å høste applaus i form av en god karakter.
Lyder dette overdrevent kritisk? Det er i
så fall fordi jeg har betraktet teksten gjennom briller
som har fått sin justering gjennom å (skum)lese
store deler av Kajania. Setter jeg på meg de brillene
som det står "skolestil" på, så er teksten
etter min oppfatning slett ikke dårlig. Dette er altså
i større grad kritikk av sjangerkonvensjonene som forventes
fulgt i en skolestil, enn av Kajas tekst som sådan.
Selv om jeg nå har stilt det hele på
hodet, og tatt noe som minner om en oppsummering først,
så skal jeg selvsagt gå teksten nærmere
på klingen.
"Ung i 1996" er en tekst i sjangeren personlig
essay, underkategori skolestil. Den var i utgangspunktet ingen
skjermtekst; den fungerer minst like godt på papir som
på skjerm. Teksten er delt inn i tre hovedavsnitt og
tilsynelatende ti underavsnitt. Dette siste er litt vanskelig
å si sikkert, da Kaja har markert halvavsnittene med
linjeskift uten innrykk vanlig, men uklart og formelt
galt.
Strukturelt, og i den grad man kan snakke
om motiver i en slik tekst, er teksten ordnet i henhold til
de linjer den essayliknende sjangeren skolestil forutsetter:
Avsnittene fungerer som argumenter i en argumentasjon. Men
i motsetning til essayet har her forfatteren en klar mening,
og argumentasjonen leder mot en konklusjon. Argumentasjonen
har følgende struktur:
Påstand (deskriptiv) |
Vi er Gen. X |
|
Kontrast (spissformulert) |
til de gamles irritasjon |
|
(hovedavsnitt) |
|
|
Påstand (retoriske spørsmål, deskriptiv) |
Blir vi kontorslaver |
|
Spørrende bro (eller) |
eller |
|
Kontrast |
frie materialister i Utopia |
|
(hovedavsnitt) |
|
|
Påstand (narrativ) |
Nå gir vi blanke |
|
Spørrende bro (spissformulert) |
Hvordan skal det gå? |
|
Kontrast som konklusjon |
Takk, bare bra! Vår tur kommer. |
|
Første avsnitt er identisk med første hovedavsnitt.
Det åpner med egennavnet "Generasjon X" etterfulgt av
punktum. Betegnelsen, som nok er vanligere på engelsk,
har en rekke konnotasjoner. Noen av disse, og konsekvenser
av dem, ramses opp i resten av dette deskriptive avsnittet.
Avsnittet setter opp kontrasten mellom "gamle damer" og "dagens
unge", og identifiserer forfatteren som en av disse unge.
Kontrasten er på grensen til det karikerte. Selv om
jeg ikke hadde visst at denne teksten har vært en skolestil,
så ville jeg nok ha begynt å lukte lunta her;
slike overtydelige kontraster er et av stilsjangerens karakteristiske
særtrekk, og blant dens vanligste virkemidler. Denne
kontrasten markerer avstand til, og virker ekskluderende på
en leser som er vesentlig eldre enn forfatteren. Siden dette
er en skolestil som skal leses av en lærer eller sensor,
håper og tror jeg at dette er en bevisst effekt fra
forfatterens side.
Annet hovedavsnitt består av to deler. Første
del er en rekke retoriske spørsmål over to avsnitt.
Første avsnitt inneholder en deskriptiv del med mange
ladede uttrykk: "ende opp", "flimrende forbi" m.fl. Den etablerte
voksenverdenen fremstilles i en lang periode som passiviserende
og mislykket kjedelig. Annet avsnitt består av to korte
spørrende setninger, hvorav den andre er ufullstendig:
Den inneholder bare en objektgruppe: "Noe nytt og spennende?",
og kan betraktes som en setningsekvivalent. Den fungerer også
som et alternativ til, eller en utvidelse av adverbialet i
den første spørrende setningen. Spørsmålene
fungerer som en bro i hovedavsnittet.
Her er også et vendepunkt i teksten som helhet. Etter
dette blir teksten mer fabulerende og åpen, men også
mer innforstått. Om den ikke blir et essay, så
blir den i hvert fall et bedre kåseri og en bedre
skolestil.
Annen del av annet hovedavsnitt er en narrativ kontrast til
første del. Den består av fabulerende ekstrapolasjoner
fra dagens realiteter. Teksten henvender seg direkte til og
inkluderer leseren i denne vidunderlige nye verden.
Tredje hovedavsnitt åpner med en allusjon til "Sofies
verden". Videre gjør forfatteren seg i teksten til
talsmann for sin generasjon, mens leseren atter ekskluderes.
Eller skjer egentlig det? De to første avsnittene gir
klare assosiasjoner til en tidligere generasjon som gjorde
Inner Space til allemannseie. Som dro på festivaler
og spiste syre for å glemme at jorda forfalt. Eller
som salige Timothy Leary sa: "Tune in, turn on, drop out."
På et mer teknisk plan forekommer det meg at sammenstillingen
av verbaler først i preteritum og deretter i presens
i de to første avsnittene er lite elegant.
Tredje hovedavsnitts tredje avsnitt består av to spissformulerte
spørsmål. "D-Dagen" kan hentyde både til
annen verdenskrig og til dommedag. Her ligger tekstens dramatiske
høydepunkt. Avsnittet fungerer også som bro til
konklusjonen.
De to siste avsnittene er både en kontrast til begynnelsen
av hovedavsnittet, svar på spørsmålene
og konklusjon på stilen. Språket er personlig
og muntlig ("La oss drive med vår 'greie'..."). Det
ledige språket gjør at engasjementet virker mer
ekte enn i resten av teksten. Her kommer også bekreftelsen
på at de assosiative tilknytningene i første
del av hovedavsnittet var bevisst plantet. Tematisk kan teksten
derfor oppsummeres som en beroligende melding over generasjonskløften
fra et medlem av Generasjon X til lærer eller sensor:
"Kul'n gammer'n, det blir nok folk av oss også!"
Til toppen av dokumentet
Private tekster: Yezz!!
Jeg har valgt å bruke denne teksten skrevet av Kaja
for å få et mer entydig sammenligningsgrunnlag.
Dette er for meg viktigere enn kontrasten mellom Ania og Kajas
forhold til ortografi og typografi.
"Yezz!!" er en kort tekst som er skrevet for et drøyt
år siden. Den finnes i "Arkivet!" under betegnelsen
"Hilsen nr.2 1996 Kajas slankeutblåsning.." Teksten
hører til i sjangeren brev, og er tilsynelatende av
underkategorien personlig brev. Jeg må skrive "tilsynelatende",
for denne teksten er offentliggjort på internettet.
Et personlig brev er gjerne skrevet med en spesifikk mottaker
i sinne. Hvem er dette brevet tiltenkt? Svaret kommer allerede
i første linje: "folkens". Dette uhøytidelige
flertallsordet for en-til-mange tiltale er vanlig i muntlig
språkbruk, og setter tonen for hele teksten. Forfatteren
stiler brevet til et ukjent antall lesere, og disse betraktes
som likeverdige med forfatteren. Selv om brevet er offentliggjort
og potensielt har mange lesere, passer det ikke å kalle
det et leserbrev. Dertil har teksten en for muntlig tone og
en for privat språkbruk, uhemmet av redaksjonelle retningslinjer.
Brevet har også en ordentlig signatur og et P.S. Vi
havner altså et sted mellom det helt frie en-til-en
personlige brevet og det mer bundne og sensurerte en-til-mange
leserbrevet. Kategorien kan kalles nettbrev, eller kanskje
personlig propaganda. Teksten er mer monologisk enn dialogisk.
Teksten er i utgangspunktet skrevet som en skjermtekst, men
den fungerer like godt på papir. Den har ingen hyperegenskaper.
Det mest iøynefallende med teksten er overskriften,
som har en trutmunn på hver side av fire bokstaver i
fire forskjellige fonter og to utropstegn i forskjellig størrelse.
Selve teksten er delt inn i tre hovedavsnitt, som i sin tur
er delt inn i underavsnitt etter nøkkelen 1-3-1. På
samme måte som i "Ung i 1996" har Kaja også her
brukt halvavsnitt på en gal måte. Teksten avsluttes
med en personlig hilsen, en signaturlogo og en oppfordring
til leseren i form av et P.S.
Brevet har denne strukturen:
Intro (deskriptiv) |
Her må slankes |
|
(hovedavsnitt) |
|
|
Resymé (narrativt) |
Fersk kritikk av slankehysteri |
|
Retorisk spørsmål (argumentativ) |
Hvem bestemmer? |
|
Retorisk påstand, underbygging |
Ideal = Pamela => sykdom |
|
(hovedavsnitt) |
|
|
Konklusjon, underbygging |
Glem Pamela, andre verdier |
|
Avslutning |
Hilsen, logo, P.S. |
|
Første avsnitt er identisk med første hovedavsnitt.
Som nevnt setter teksten tonen allerede i første setning:
"Snart er det sommer folkens..". Avsnittet introduserer tekstens
tema, som er slanking og skjønnhetsidealer. Avsnittet
har en påfallende uformell og muntlig form:
|
"Snart er det sommer folkens[uformelt]..[muntlig
nøling] februar om et par dager[ufullstendig setning,
begynnelse med verbal mangler], og da er det bare 5 måneder
til sommerferien![affektiv tegnsetting] Det er bare å
begynne å glede seg.. [muntlig nøling] og
slanke seg for å "komme inn"[muntlig ordvalg] i
bikinien/badeshortsen/g-strengen/whatever[svært
uformelt, pluss engelsk ord]. Eller?[setningsekvivalent,
retorisk spørsmål]" |
|
Selv om det noen ganger kan være vanskelig å
ta et hint, så er det komplett umulig å bomme
på så mange hint på så kort tid. Tekstens
tema er definert: Dette dreier seg om syrlige betraktninger
rundt slanking.
I annet hovedavsnitt første avsnitt fortsetter den
muntlige og stadig mer subjektivt synsende formen. Eksempler
kan være "alskens", "Way to go!" og overdrivelsen "...slank
på to sekunder,...". Forfatteren støtter seg
her til "...en rasende..." kjendis som gir "...-dittendatten-eksperter
en kraftig salve.". Forfatteren tar her klart standpunkt til
temaet gjennom bruk av affektivt ladede ord.
I annet avsnitt introduseres leseren for det klassisk (og
i vår tid parodisk) paranoide de. Jeg forstår
teksten dit hen at de ikke peker tilbake på slankeleger
og eksperter, men heller til mer vage markedskrefter, og de
grå eminenser som måtte skjule seg bak disse.
Forfatteren henvender seg til leseren som en samtalepartner,
og argumenterer for at individets upåvirkede selvbilde
er den beste målestokk for ens høyde-bredde forhold.
Et bittert apropos til dette er at Kaja sist jul, altså
et knapt år etter at hun skrev denne teksten, fikk påvist
diabetes.
Annet hovedavsnitts siste avsnitt er tekstens dramatiske
høydepunkt. Her nærmest roper forfatteren ut
mot leseren i et affektivt språk om hvor galt det kan
gå inntil kroppsfikseringen ender i sykdom: "...riv
ruskende galt...", "..."plastikk-kropper"...", "JO!". Særlig
finner jeg dette med "plastikk-kropper" interessant. Hadde
Kaja brukt uttrykket "silikon-kropper" ville det ha vært
en åpenbar peker til Pamela Anderson, som har en heller
uærbødig side tilegnet seg i Kajania. Bruken
av begrepet "Baywatch-utseende" i siste hovedavsnitt bekrefter
at dette er delvis riktig, men slik det står blir uttrykket
noe mer komplekst. For meg gir konstellasjonen plastikk-kropp,
slankehysteri og uoppnåelige skjønnhetsidealer
assosiasjoner til Barbie-dukker. Dermed leser jeg Kajas utsagn
som en mer generell kritikk av en kunstig og sykdomsfremmende
ukultur. Den starter med dukker, som i unge barneår
setter umulige standarder for utseende, og som når jentene
vokser opp erstatter plastdukkene med idealkvinner som er
skalpellenes og DOW Chemicals sitt skaperverk.
Siste hovedavsnitt gir løsning og logisk konklusjon
på problemstillingen. Forfatteren presenterer som sin
mening, om enn ikke noe allmenngyldig svar, at "idealene"
må "forandres litt", at menneskeverd og selvfølelse
må koples fri fra utseende. Kajania gjør da også
en innsats på dette feltet, bl.a gjennom Pamela-siden.
Videre hevder forfatteren at livsglede og helse er viktigere
enn normer hun mener er kunstige og klønete. Dette
siste får hun frem på en elegant måte ved
bevisst å bruke det kunstige og klønete begrepet
"u-perfekt" i anførselstegn.
Til sist kommer en muntlig og personlig rettet hilsen. I
det minste antar jeg at den er personlig rettet; setningen
mangler subjekt, så det er egentlig ikke godt å
si. Det som kan sies, er at dette er en vanlig måte
å avslutte et personlig brev på. Vi finner så
en signaturlogo med en emoticon snudd rette veien, og et P.S.
som involverer leseren ved å oppfordre til handling.
Aller sist kommentaren "*DAKALS*! :(". Dette antar jeg er
internt språk for "stakkars" med en siste nedstemt emoticon.
Trøst henne, da vel!
Til toppen av dokumentet
Sammenligning
Som nevnt har jeg foretrukket å bruke to tekster med
samme forfatter. Disse to tekstene er såpass forskjellige
at det er om å gjøre å holde så mange
faktorer som mulig like. Jeg vil her bare gjøre de
sammenligninger som er mulige uten å i for stor grad
gjenta det som er skrevet i analysen av hver enkelt tekst.
Ung i 1996 preges av en bundet kommunikasjonssituasjon. Som
språklig handling er den først og fremst strategisk,
men også rituell. Dette er følger av at sjangeren
er skolestil, og at rammen rundt skrivingen er en tentamen.
Teksten har ikke blitt til av fri vilje, men er et resultat
av tvungen skriving. Mottaker av teksten er lærer eller
sensor, og forfatteren har hatt god mulighet til å skreddersy
teksten til mottakeren. Teksten har en bevisst dialogisk struktur.
Yezz!! er ganske annerledes fri. Teksten er en kommunikativ
språkhandling med strategiske overtoner. Den er skrevet
av fri vilje over et selvvalgt tema. Teksten er rettet mot
mange og ukjente mottakere, og forfatteren har ikke hatt mulighet
til å forutse den enkelte mottagers referanserammer.
Teksten er ganske monologisk sammenlignet med skolestilen,
dens forsøk på overtalelser ligger nært
opp til klubbemetoden.
Ung i 1996 er ganske forsiktig i tone og språkbruk.
Kommunikasjonssituasjonen gjør at det er viktigere
å ikke tråkke noen på tærne enn å
si sin ærlige mening. Kun i siste del av teksten letter
forfatteren litt på sløret rundt sin personlige
oppfatning. Denne grå tonen, denne feige unnfallenheten,
hvor målet er ikke å gjøre noe galt, isteden
for å prøve å gjøre noe rett, er
det jeg ser som den største svakheten ved sjangeren
skolestil.
Selvsagt er Yezz!! en skarp kontrast på dette punktet.
Her sier forfatteren presis hva hun mener, og hun prøver
ikke å gjøre noen til lags. Hun føler
seg fri til å skrive som hun vil, for ingen kan sensurere
eller straffe henne for juridisk sett legale ytringer. Et
av internettets største fortrinn er etter min mening
muligheten til fri og usensurert tale. Forfatterens språkbruk
er også langt friere. Hun benytter en mengde oppkonstruerte
uttrykk, kanskje i meste laget, og hun bruker engelske ord
og uttrykk der hun selv finner det passende. Hun bruker også
interne ord og enkelte emoticons (skjønt hun er direkte
konvensjonell i sin språkbruk sammenlignet med Ania).
Ikke bare har hun kommet frem fra det grå sløret,
hun har fått et skriftlig kroppsspråk.
Tekstene har også likhetstrekk. Kaja er glad i å
sette kontraster opp mot hverandre, og da gjerne i sterkt
polarisert form. Hun bruker også gjerne retoriske spørsmål.
Hun bruker pauser av forskjellig lengde i tekstene sine; ikke
bare punktum og komma, men også tankestreker og prikker.
Til sist en observasjon: I utgangspunktet forekom begge disse
tekstene meg å helle mot det monologiske. Men jeg opplever
at jo bedre kjent jeg blir med disse jentenes skrivestil og
konvensjoner, jo bedre jeg synes å kjenne dem, og jo
større del av hele nettstedet man har sett og lest,
desto mer dialogisk virker hver enkelt tekst. Tekstens prosesser
fortsetter også i sinnet: Tekst muterer.
Stein Solø
Til toppen av dokumentet
Vedlegg: Tekster fra Kajania
UNG I 1996
Generasjon X. Ungdommen som ble fanget av Internet,
avhengige av mobiltelefoner, og lei av verden. Det er oss, det.
Dagens unge, som får gamle damer til å snu seg vekk
i gremmelse
når vi spaserer forbi dem på gaten med gule
platåsko,
neonfarget hår og ultrasyntetiske klær.
Finnes det noe håp for oss? kommer vi til å ende
opp som
generasjonen før oss sittende på hvert vårt
kontor med Windows
3.11 flimrende forbi på en skjerm dag ut og dag inn, mens
man prøver
å gjøre noe for samfunnet?
Eller blir fremtiden annerledes? Noe nytt og spennende?
En verden der mennesker ikke er noe annet enn en alfakrøll..
..Der du handler alt du trenger på Internet, og drar på
ferie til månen.
En verden der du kan ta på deg VR-hjelmen og drikke Gulrot-Shots
med James Bond når som helst.. Der mennesket erobrer nye
planeter
forrykende tempo, for å ha noen i reserve når vår
egen planet dekkes
av ørken?
Vi bestemte oss for å krype ut av Jostein Gaarders kaninhår
og myse
mot verdensrommet, mens vi lot resten av verden seile sin egen
sjø.
Vi gjorde Cyberspace til allemannseie. Vi drar på raves
og tygger
E for å glemme at jorda forfaller.
Tenker vi bare på oss selv? Vil D-Dagen komme når
dagens ungdom skal
styre verden?
Jeg tror ikke det. La oss drive med vår 'greie', akkurat
som
foreldrene våre drev med sin, da de lekte blomsterbarn
et helt tiår.
Verden gikk aldri under av den grunn! Vi blir tidsnok voksne.
Vi som er unge har fått fremtiden i gave
av foreldrene våre. Ennå vet vi ikke helt hva vi
vil gjøre med den,
eller hvordan vi skal forme den. Det blir spennende å
se
hvordan resultatet blir.
Yezz!!
Snart er det sommer folkens..
februar om et par dager, og da er det bare 5 måneder
til sommerferien! Det er bare å begynne å glede
seg.. og slanke seg for å komme inn i bikinien/badeshortsen/g-strengen/whatever.
Eller?
I det siste har det vært fokusert en del på slanking
i media. Avisene er fulle av alskens slankemidler som gjør
deg slank på to sekunder, eller pengene tilbake
og i uke 3 kunne vi se en rasende Eli Rygg i Lønning
Direkte på TV2 gi både slankeleger og naturmedisin-slanke-dittendatten-eksperter
en kraftig salve. Way to go!
For det går da vitterlig alt for langt når de
skal begynne å bestemme hvordan man skal se ut.
Er man litt rund og trives med det, så hvorfor skal
man ikke få lov til å fortsette med det, uten
at all verdens eksperter skal legge seg opp i kostholdet ens?
Og er det ikke noe riv ruskende galt når jenter med
plastikk-kropper formet av kirurger blir idealet
for hvordan en skal se ut? JO! Og det faktumet at flere og
flere jenter utvikler anoreksi/bulemi er vel et tydelig tegn
på det.
Jeg mener det er på tide at idealene våre forandres
litt, slik at det ikke lenger er Baywatch-utseende
eller ei som bestemmer om man er noe verdt. For det viktigste
er jo faktisk det som er inni. Er man glad og frisk, spiller
det vel ingen rolle om man har et par kilo for mye,
store ører, grønn nese, eller noe annet u-perfekt.
Ha en kjempefin februar!
(signatur)
P.S! Les Anias syke hilsen, og skriv en trøstemail
til henne! *DAKALS*! :(
Til toppen
av dokumentet
|